گزارش آیین اختتامیه سومین سوگواره عاشورایی داستان ده، داستانک نوروز و آزادی قدس
در آیین اختتامیه سومین سوگواره عاشورایی داستان ده، بهزاد دانشگر، نویسنده، از دو کلان روایت مظلومنمایی، خصوصا ماجرای هلوکاست و کلان روایتی دیگر یعنی جبر دستیابی به ارتش پیشرفته و مدرن سخن گفت که رژیم صهیونیستی با استفاده از آن دو کلان روایت با جهان گفتگو کرده است.
مدیر کارگاه قصه و رمان، در ادامه مدعی شد طوفان الاقصی با حمله غافلگیرانه، این دو کلان روایت را دگرگون کرده؛ زیرا هم هیمنه ارتش پیشرفته و مدرن یعنی همان کلان روایت دوم شکسته شده و در ادامه، اقدامات جنون وار رژیم اسرائیل در سرکوب و کشتار کودکان و زنان غزه، باعث شد؛ آن کلان روایت اول نیز شکسته شود.
وی با اشاره به سریال جاسوس، ساخت ی اسرائیل، این رژیم صهیونیستی را تنها رژیمی دانست که علنا بابت فعالیتهای جاسوسی خود در کشورهای دیگر، سریال می سازد.
دانشگر با تاکید بر ضرورت تولید روایت توسط نویسندگان، مدعی شد که دلیل در خون خود غلطیدن کودکان غزه بیعرضگی و ناتوانی هنرمندان و فرهیختگان جهان اسلام در ساخت کلان روایتی از مظلومیت مردم غزه است.
او شناخت کلان روایتها را مقدمهی تولید کلان روایت دانست و از مطالعه و شناخت خطوط خبری، مباحث کنونی، مباحث آخر الزمانی، کلان روایت عاشورا و حکومت امام زمان (عج) به عنوان مقدمهای برای این شناخت، یعنی شناخت کلان روایتها، یاد کرد.
در آیین اختتامیه سومین سوگواره عاشورایی داستان ده و مسابقه داستانک نویسی نوروز و آزادی قدس، دکتر محمد رضا سنگری، نویسنده، شاعر و داور بخش داستانک سومین سوگواره عاشورایی داستان ده، با تاکید بر زیبایی ظرفیت داستانک، دلایل استقبال از آن را بی حوصلگی و کم حوصلگی انسانها، ضرورت فضا و شرایط دنیای دیجیتال و میل طبیعی انسان به ایجاز و کوتاه گویی دانست.
وی از ایجاز داشتن، واقعبینانه بودن، برون گرا بودن، رویداد داشتن، باور پذیر بودن و غافلگیری داشتن به عنوان ویژگیهای یک داستانک یاد کرد.
سنگری با معرفی یکی از کتب خود با عنوان آیینه داران آفتاب که حاصل حدود هشت سال تحقیق و بررسی او بر روی زندگانی ۱۵۲ تن از اصحاب امام حسین (ع) است؛ اظهار کرد: بیش از ۵۶۷ محور برای خلق داستان، چه کوتاه، چه بلند و حتی رمان درباره عاشورا، میتوان طرح کرد.
در آیین اختتامیه سومین سوگواره عاشورایی داستان ده، مولود توکلی، دبیر علمی این رویداد ادبی، با اشاره به اینکه سوگواره سوم در بهار سال ۱۴۰۱ کلید خورد، گفت: در همان شروع کار با تشکیل شورای سیاستگذاری از میان اساتید حوزهی ادبیات، تاریخ اسلام و رسانه، نقاط قوت و ضعف آثار دو دوره قبل را بررسی کردیم و در نهایت تصمیم بر این شد که به جای برگزاری سوگواره در تابستان سال گذشته، دورهها و کلاسهایی برگزار کنیم که نویسندگان در دو بعد معرفتی و تکنیکی رشد کنند تا بتوانند آثار قویتری را خلق نمایند. این اتفاق افتاد و در پاییز و زمستان سال گذشته دورههای مختلفی با عناوین عاشورا در آیینهی آفرینشهای هنری، کشف داستان کوتاه کوتاه و خلق داستان عاشورایی براساس ذائقهی جهانی برگزار شد. در این دورهها بیشتر از 300 نفر از سراسر ایران، چه به صورت حضوری و چه مجازی، شرکت کردند و در نهایت در ابتدای محرم امسال، فراخوان سومین سوگواره ی ده منتشر شد.
خانم مولود توکلی این فرایند را به اذعان هیئت داوران، باعث رشد و ترقی آثار شرکتکنندگان این سوگواره عاشورایی دانست.
وی در ادامه از اضافه شدن بخش داستان کودک و طرح رمان به این سوگواره عاشورایی و تغییراتی در بخش ویژه سخن گفت. ایشان درباره ی این تغییر افزود: مقرر شد نویسندگان دعوت شوند که به منظور ارتقای تفکر انتزاعی، براساس تابلوهای عاشورایی نقاشی خط، داستان خلق کنند و به نوعی از آنها الهام بگیرند.
دبیر علمی سوگواره ادامه داد: در نهایت حدود 600 اثر به دبیرخانه سوگواره ارسال شد. بیشتر شرکت کنندگان در بخش عمومی شرکت کرده بودند. از ۲۶ استان کشور به دبیرخانه اثر ارسال شد که به لحاظ تعداد شرکتکنندگان، استان تهران در جایگاه اول، استان قم در جایگاه دوم و استان کرمان در جایگاه سوم قرار داشت. استان فارس و خراسان رضوی هر دو در جایگاه چهارم و استان خوزستان و مازندران در جایگاه پنجم قرار داشتند.
ایشان درباره مسابقه داستانک نویسی نوروز بیان کرد که در ابتدای فروردین امسال، فراخوانی در میان کوچکنویسان باشگاه ادبی بانوی فرهنگ منتشر شد که راجع به نوروزی که به عطر رمضان آغشته است، داستانک بنویسیند که در همان روزها حدود 200 اثر خلق شد.
وی درباره مسابقه داستانکنویسی قدس هم افزود: فراخوان دیگری در اواخر فروردین و به مناسبت روز قدس منتشر کردیم که حدود 200 اثر با این موضوع نوشته شد.
در مجموع آثار سه موضوع از قبیل عاشورا، نوروز و قدس به 1000 اثر رسید که همگی در نیمه اول سال 1402 تولید شدند و در این رخداد ادبی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
خلق این میزان اثر در این مدت زمان از آینده روشن و پویای باشگاه ادبی بانوی فرهنگ حکایت میکند؛ چرا که توانسته زیر سقف امنی که سرکار خانم سارا عرفانی با دغدغههای مقدس بنا کرده، همگی گرد هم جمع شوند و شانه به شانه هم برای آرمانهای مقدس خود قلم بزنند.
بیانیه هیات داوران
مریم محمدی، دبیر اجرایی سومین سوگواره عاشورایی داستان ده به قرائت بیانیه هیات داوران پرداخت:
به نام صاحب قلم، به نام پروردگاری که کلمه را بهانه ای قرار داد تا کلامم، بابی از برای تسبیح کرامتش باشد که همانا اوست بخشنده و بخشاینده.
جایزه هر اندازه بزرگ، هرگز نشانگرعظمت قلم نبوده و نیست. عظمت قلم در اراده ی نوشتن از حقیقت و حقانیت در مداری از اتصال و اتکال به حبل اهلل است. عظمت قلم را در خلوصی باید جست که به مرکب شرافت و صداقت آغشته است، تا این گونه به بایستگی و شایستگی سر به شکرانه و سپاس پروردگار فرو نهد و در قالب قصه، جز به یاد دوست بر خود نشکافد.
از آنجا که جلوه درخشان کمال معرفت انسان در ساحتهای گوناگون حماسهی شگفت عاشورا تجلی یافته و از آنجا که بازتاب این واقعه سترگ در عرصه هنر برای انسان سرگشته امروز، همچون آیتی از برای رستگاری به ترسیم درآمده، باشگاه ادبی بانوی فرهنگ بر آن بوده تا در سالهای اخیر گامی موثر در اعتالی قلمهای متعهدی بردارد که در مسیر اعتالی آزادگی و آزاداندیشی عزم راسخ جزم کردهاند.
برگزاری سه دوره سوگواره عاشورایی داستان ده، تالشی بوده است در جهت تحقق این مهم؛ و در این مسیر، همواره به حضور پرشکوه اعضا و عالقهمندان عرصه داستان، دلگرم بوده و بر خود بالیدهایم. در این دوره، هیات داوران سومین سوگواره عاشورایی داستان ده با تکیه بر لطف بیکران پروردگار و با مدد از یاد و نام موالی آزادگان جهان حضرت اباعبداهلل الحسین )علیه السالم( بر آن شد تا آثاری را برگزیند که ضمن در بر داشتن محتوای غنی، از تکنیک و فرم قوی نیز برخوردار باشند. برای نیل به این هدف، آثار ارسالی به سومین سوگواره عاشورایی داستان ده در محورهای داستان کوچک، طرح رمان و داستان کودک به طور مجزا در دو بخش عمومی و ویژه مورد ارزیابی قرار گرفت.
همچنین داوری آثار با موضوع آزادی قدس شریف و نیز پاسداشت نوروز با بررسی داستانهای کوچک اعضا به انجام رسید.
هیات داوران سومین سوگواره عاشورایی داستان ده و مسابقه داستانک نویسی نوروز و آزادی قدس، با استفاده از این مجال، تقدیر میکند از همه نویسندگانی که در اقلیم بیکرانه حماسه عاشورا قلم بر انگشت لغزاندند و نیز همه نگارندگانی که برای آرمان واالی آزادی قدس شریف، در عرصه ادبیات، پای در میدان مبارزه نهادند و نیز دوستداران آیین و رسوم ایران زمین که برای پاسداشت نوروز قلمفرسایی کردند.
اضافه شدن بخش ویژه در سوگواره به منظور گسترش تفکر انتزاعی نویسندگان، پردازش فضاهای جدید و بکر در موقعیتهای داستانی و نیز اهتمام به نوشتن اثر درباره آرمان بزرگ ملت مظلوم فلسطین و بهره بردن هر چه بیشتر از ظرفیت داستان کوچک از نقاط قابل توجه آثار این دوره از مسابقات به شمار می آید. دقت در فاصله گرفتن از نگاهی که تنها از منظر سوگ به واقعه عاشورا می نگرد، عنایت به این نکته که ایجاز در داستان کوچک نباید به سمتی میل پیدا کند که مانع ذکر موارد ضروری گردد، توجه به تفاوت طرح با پیرنگ در رمان، لزوم باورپذیری و وحدت موضوعی، و نیز توجه به زیبایی ساختاری زبان در داستان کودک
از جمله مواردی است که کماکان دقت بیشتر نویسندگان را میطلبد.
هیات داوران ضمن تبریک به برگزیدگان این دوره، برای رشد و ارتقای آثار و خلق ادبیاتی فاخر از ایدههای بکر، آنان را به پویایی و کوشش بیش از پیش فرا میخواند. به امید شکوفایی جوانه قلمهای نورس.
در انتهای مراسم، با دعوت از اساتید، داوران، مدیران حوزه هنری و دست اندرکاران این سوگواره، جهت حضور بر روی استیج، تقدیر از شرکت کنندگان و تجلیل از برگزیدگان سومین سوگواره عاشورایی داستان ده و مسابقه داستان کوچک با موضوعات نوروز و آزادی قدس، به شرح زیر پرداخته شد.
همچنین دو پرچم گنبد حرم اباعبدالله الحسین (ع) و حرم حضرت زینب (س) در مقابل چشمان حاضرین به نمایش گذاشته شد.
منبع
دیدگاهتان را بنویسید