سبد خرید 0

وبلاگ

نشست «قصه و غزه» در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد

نشست «قصه و غزه»، دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سرای اهل قلم ناشران کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب برگزار شد و مجری این نشست، زهرا محسنی‌فرد، هدف از برگزاری این نشست را خلا کتاب‌های کودک و نوجوان در رابطه با فلسطین و غزه عنوان کرد.وی تصریح کرد: کتاب‌های بسیاری در رابطه با فلسطین در حوزه کودک و نوجوان به رشته تحریر درآمده است اما این کتاب‌ها به فارسی ترجمه نشده و نویسندگان ایران هم چندان در حوزه کودک و نوجوان، فلسطین را موضوع کتاب خود قرار نداده‌‎اند. 

کتاب‌های بین‌المللی با محوریت فلسطین 

سنا ثقفی، نویسنده به معرفی کتاب‌های کودک در رابطه با غزه پرداخت و گفت: متاسفانه در داخل کشور، نگارش کتاب با موضوع فلسطین و غزه در حوزه کودک و نوجوان، دغدغه نویسندگان نیست و علت هم مشخص نیست، اما کتاب‌های بسیاری در سطح جهانی در رابطه با فلسطین و غزه به رشته تحریر درآمده که مخصوص کودک و نوجوان نگاشته شده است.

او افزود: You Are The Color کتابی است درباره کودکی اهل غزه که همه چیز را تیره و تار می‌بیند و در دنیای تاریکی زندگی می‌کند. معلم این کودک به او کمک می‌کند که شادی را در درون خود پیدا کند. 

ثقفی گفت: داستان کتاب These Olive Trees در یک کمپ پناهجویان اتفاق می‌افتد. شخصیت اصلی داستان و خانواده وی تصمیم می‌گیرند در این کمپ درخت زیتونی بکارند و برای خود زندگی دوباره بسازند. اما به این کمپ نیز حمله می‌شود و این خانواده ناچار می‌شوند مجددا به مکانی دیگر مهاجرت کنند. 

او افزود: کتاب My garden over GAZA درباره خانواده‌ای در غزه است که در پشت بام خانه‌شان باغچه‌ای ایجاد کرده‌اند. پدر خانواده کشته شده و اعضای خانواده به یاد باغی که پدر داشت، باغچه‌ای ساخته‌اند. اما نیروهای صهیونیستی باغچه را سم‌پاشی می‌کنند و باغچه می‌خشکد. کودک این خانواده با امید بازگشت به باغ پدر، مجددا باغچه‌ای نوین می‌سازد. 

ثقفی گفت: کتاب Salim’s Soccer Ball درباره کودکی است که در کوچه فوتبال بازی می‌کند و پس از شوت‌کردن توپش، در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر به دنبال توپ می‌گردد. کتاب به خوبی المان‌های فرهنگی و شغلی غزه را نشان می‌دهد. 

او افزود: «بابا اسم من به چه معناست؟» عنوان کتاب دیگری است که از روی آن انیمیشنی نیز ساخته شده و جوایز بسیاری دریافت کرده است. کودک از پدر و مادری فلسطینی است اما در کشوری بیگانه بزرگ می‌شود و پدر شهرهای مختلف فلسطین را برای کودک توصیف می‌کند. 

ثقفی گفت: کتاب‌های راز مادربزرگ، کلید مادربزرگ، مسجد شما چه شکلی است، When Zaatar met Zeit، Stand for Palestine و کتاب‌های بسیار دیگری در سطح بین‌المللی در حوزه کودک و نوجوان، فلسطین را سوژه داستان کرده‌اند و می‌کوشند کودکان را با مشکلات، فرهنگ و مردم فلسطین آشنا کنند. 

جشنواره‌های ادبی با تمرکز بر فلسطین 

سیده‌نرگس میرفیضی، نویسنده در ادامه این نشست، انواع جشنواره‌های بین‌المللی ویژه فلسطین را معرفی کرده و گفت: جایزه جهانی کتاب فلسطین از سال ۲۰۰۶ بر روی فلسطین متمرکز بوده و برگزارکنندگان آن فضایی فراهم کردند تا همه فعالان این حوزه گردهم آیند و با یکدیگر تعامل و گفت‌وگو کنند. 

او افزود: بنیاد آنا لیند که به نام نخست‌وزیر سابق سوئد که ترور شده، نام‌گذاری شده، کارگروه خاصی برای فلسطین دارد و توجه ویژه‌ای به کتاب‌های حوزه فلسطین دارد. جشنواره Skipping Stones Honor  Awards  نیز در ده سال اخیر تمرکز ویژه‌ای به کتاب‌های درباره فلسطین داشته است. حال پرسش اصلی اینجاست که چرا ناشران ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی کتاب فلسطین حضور ندارند. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir  به صورت مجازی برگزار می‌شود.

منبع
 

   

تهیه و خرید کتاب

جوایز و افتخارات

نقد کوتاه

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://www.banooyefarhang.com/?p=12486